Så var det den tiden på året igjen. Da du begynner med blanke ark og farvestifter. En ting er hva vi har foran oss, men det er like viktig å sette seg ned og mimre litt over alle de fine tingene man fikk med seg i året som gikk også. Selv om dette kanskje ikke var det året jeg reiste jeg aller mest, så ble det et år fylt med mange fine opplevelser allikevel.

Vinter

Et etterlengtet besøk til London

I januar gikk årets første tur til metropolen London – en by jeg ikke hadde besøkt på 22 år! Her fikk jeg med meg lysfestivalen Winter Lights.

Den egentlige grunnen til at jeg dro til London, var for å få med meg en reiselivsmesse innenfor kategorien Adventure travel. Det er her jeg liker å definere meg selv, altså som en eventyrer. I Januar lanserte jeg også mitt lille reisebyrå Vandring på Balkan. Jeg gjør akkurat det navnet sier at jeg gjør – vandrer på Balkan. Dette kommer naturlig nok til å prege reisene mine fremover. Liker du også å være på tur i fjellet, bør du tatt en liten titt innom hjemmesiden min eller følge med her på bloggen.

Vinter og snøaktiviteter i Dalarne

Jeg har tidligere besøkt Dalarne i Sverige på sommeren, men nå skulle jeg endelig få besøke dette enorme skogsområde kledd i vinterdrakt. På denne turen var det flere vinteraktiviteter som stod i fokus, og jeg fikk prøvd meg på både trugetur, ridetur og skøyting på glattisen.

Årets første tur til nytt land

I mars tok jeg årets første kjærestetur til et nytt land, nemlig Israel og den pulserende byen Tel Aviv. Litt for tidlig for strandliv, men vi nøt byens hippe caféer og restauranter og tok en dagstur til Jerusalem. En overraskende dyr by der både hotellpriser og restaurantpriser lå ganske høyt.

Årets favorittuke!

Rundt påsketider er det vanligvis lagt opp til årets langtur på ski og året 2019 var heldigvis ikke noe unntak for dette. Turen gikk til Rondane og i 7 dager gikk vi fra hytte til hytte. Snøforholdene var til tider vanskelige og jo lengre nordover vi kom, jo mindre snø ble det. Vi gjennomførte hele den planlagte turen og jeg kunne krysse av 3 nye hytter i min DNT-hyttesamling.

Vår

Årets første kortreiste hyttetur

Kalenderen viste mai og det var endelig tid for årets første kortreiste hyttetur. Den gikk til et området jeg er mye på tur i, nemlig Lillomarka. Her finner du 3 DNT-hytter samlet på et sted, og det var Fjellvang som ble besøkt denne gangen. Dette er en perfekt hytte å overnatte på om du også vil ta turen opp til flyvraket i Maridalen.

Nasjonaldag i tretoppene

Nasjonaldagen feiret jeg også på en hytte, og dette var på en av de flotte tretopphyttene til Tretopphytter Oslofjord. I fantastisk vær kunne vi nyte hytta omringet av både vakker natur og storslagen utsikt over Oslofjorden. Hvis du skal ønske deg en hyttetur i ekstra flotte omgivelser, bør du velge denne!

Min aller første hengekøyetur

I mai rakk jeg veldig mange nærturer, og jeg dro også på min aller første hengekøyetur. Ikke visste jeg det da, men dette ble starten på en ny favorittaktivitet – altså hengekøyeturer!

Foto: Elin Reitehaug – Reisehjerte

Sommer

Villmarken kaller i Värmland

Når årets første sommermåned sto for dør, var det igjen Sverige som skulle besøkes. Her skrudde vi tiden tilbake og besøkte Naturbyn i Värmland der vi bodde i sjarmerende tømmerhytter og lagde mat ute i det fri. På samme tur skulle jeg også lære å bygge min egen tømmerflåte i ekte Thor Heyerdal stil, for så å seile min egen sjø nedover Klarälven.

Kjærestetur til Toscana

I juni tok jeg årets andre kjærestetur til vinlandet Italia. Tidligere har jeg utforsket Piemonte, men denne gangen var det Toscana som skulle utforskes. Her fikk jeg bli med på en privat guidet tur fra vingård til vingård og jeg fant en oase blant vinrankene, nemlig et området med varme kilder.

De svarte fjellene i Montenegro

Endelig skulle jeg få besøkt Montenegro som har stått på ønskelista mi lenge. Denne gangen skulle jeg ta med gjester fra Jomfrureiser og vandre i fjellene langs kysten av Montenegro.

Mutters alene på hengekøyetur i Oslomarka

Etter min aller første hengekøyetur i mai, ble det hyppige turer i marka, men når juli kom og alle var på ferie over alle hauger, bestemte jeg meg for å gå utenfor komfortsonen min og dra på overnatting i marka helt alene. Det ga så mye mersmak at det gikk ikke en uke engang før jeg dro på min andre alene-tur.

Kortreist hyttetur med fantastisk utsikt

I august fikk jeg også besøkt nok en DNT-hytte i marka, min nr. 89 i hyttesamlingen. Denne gangen gikk turen til Vestmarka og Hovdehytta. Dette tror jeg må være den hytta i Oslo og Omegn med aller best utsikt!

Høst

1 reise – 2 land

September banket på døra og det skulle bli en veldig aktiv høst for min del. Høsten startet med en kjærestetur tilbake til Istanbul. Jeg var her i 2015 og falt med et pladask for denne eksotiske byen. Etter noen dager i Istanbul tok vi fly videre til Beirut. Beirut var på ønskelisten til min samboer, og jeg var ikke sen med å bestille tur dit for å oppfylle ønsket hans. Beirut var en by jeg må innrømme jeg hadde blandede følelser for. Utfallet ble veldig positivt.

Gjenbesøk til Montenegro

Jeg rakk akkurat å komme meg hjem for å hente en ny ferdigpakket koffert før jeg satte meg på flyet for å dra tilbake til Montenegro. Her skulle jeg ta med hele 43 damer på tur fordelt på 2 grupper! Jeg avsluttet turen med et par dager i Dubrovnik i Kroatia siden jeg ikke hadde besøkt byen (eller landet) tidligere.

Nok en hengekøyetur

Jeg avslutter september med en natt i naturen, denne gangen på hengekøyetur i utmarka i Fenstad. Det er på denne tiden av året du merker at høsten virkelig har kommet. Med strålende vær og synkende temperaturer, fikk jeg årets første uteovernatting i minusgrader.

På biltur langs solkysten (og litt til)

I oktober dro jeg på nok en kjærestetur (tror det ble rekord for kjæresteturer dette året…). Denne gangen på en aldri så liten biltur til solkysten av Spania. Jeg måtte rett og slett finne ut hvorfor så mange nordmenn (og alle andre!) elsker denne delen av Spania. Her besøkte vi både Gibraltar, den hvite landsbyen Ronja og de populære stedene langs kysten: Porto de Banus, Marbella og Nerja. Spania ble årets siste destinasjon utenlands for min del. Dette var også en destinasjon som overrasket positivt. Jeg hadde nok mine fordommer mot solkysten og alle turistene her, men jeg kan med hånda på hjerte si at jeg har veldig lyst til å reise tilbake hit!

Vinter (igjen)

Min aller fineste avslutning på et flott 2019

Siden året avsluttes med en vintermåned ble det vintertur i hengekøya. Siden desember også er julemåneden, måtte det jo bli juletur for alle penga! Med julelys, nisser, røde kuler og fakler – var det duket for en tur med skikkelig god julestemning!

Nytt år, nye muligheter

Nytt år er her og jeg går som vanlig inn i året uten altfor mange planer. Det gjorde jeg i fjor også, men det ble jammen meg mange fine turer for det.

I 2019 rakk jeg å besøke 9 land: Storbritannia, Sverige, Israel, Montenegro, Italia, Tyrkia, Libanon, Kroatia og Spania. Av disse var 3 land nye: Israel, Montenegro og Kroatia. Jeg fikk også med meg et nytt selvstyrt område: Gibraltar.

Jeg har ennå ikke lagt så mange planer for 2020, men det blir garantert tur tilbake til Balkan og flere turer med Vandring på Balkan.

Jeg har også 2 spennende turer der jeg skal være med som reiseleder for Jomfrureiser. Dette er tilbake til Montenegro i mai og til Georgia i juli. Begge disse turene kan du også bli med på! Sjekk linkene og bli inspirert!

Ellers starter jeg året med en 5 dagers hytte-til-hytte tur i Ringebu-fjellet. Der skal jeg besøke en helt nyåpnet DNT-hytte samt plukke med meg 3 andre DNT-hytter i jakten på 100 hytter. For noen år siden satte jeg meg som mål at jeg skulle ha 100 hytter innen 2020. Jeg har per i dag 92 hytter, så det bør gå akkurat!

Hvordan har 2019 vært for deg? Og har du noen reiseplaner for 2020 du har lyst til å dele?

Previous articleJulecamping på Totenåsen
Next articlePå ski fra hytte til hytte på Ringebufjellet

6 COMMENTS

• Jaaaa, jeg skal til Georgia – og gjett om jeg gleder meg! Så det er bare å krysse fingrene for mange nok påmeldte slik at turen kan gjennomføres! Har hørt mye om både maten og naturvinen som lages der!

1. Vilka härliga resor! Och fantastiska foton! Några av våra bästa resor 2019 var en husbilsresa i Estland och en seglingsresa i Polen och Tyskland. Önskar dig ett nytt härligt reseår!

2. Så mange flotte reiser og naturopplevelser! Du har hatt et aktivt år. 😀 Koselig med så mange kjæresteturer også! Veldig imponert over at du har startet ditt eget reiseselskap. Må dessuten si meg enig med Marianne, du kommer til å elske Georgia! FOR et land! Ønsker deg et riktig godt nytt år!

• Hei Renate! Ja, jeg innledet jo med at det ikke hadde vært så innmari mange reiser, men etter at jeg hadde skrevet innlegget ser jeg jo at det ble et riktig så aktivt år allikevel… he he 😀 Ja, det var moro å ta et skritt videre i reisebransjen. Jeg ser virkelig frem til Georgia altså. Godt nytt (reise-)år til deg også!