Da jeg våknet på fredag morgen, regnet det i strie strømmer utenfor vinduet mitt. Da jeg spiste lunsj regnet det fortsatt i strie strømmer utenfor vinduet mitt. Samboeren min spurte meg igjen og igjen… skal du fortsatt ut å sove i marka i kveld? Yr hadde sagt at det skulle slutte å regne kl 16., så da gikk jeg all in for at det skulle slutte å regne da. Klokken 15 var jeg fortsatt litt bekymret, men jeg hadde avtalt at jeg skulle plukke opp Elin fra Reisehjerte kl 16. Da skulle vi nemlig på vår aller første tur med hengekøye!

Og jammen meg sluttet det ikke å regne kl 16. Da vi hoppet ut av bilen på Skar innerst i Maridalen en liten halvtime senere, tittet sola frem også. Dette måtte jo bare bli bra!

Hovedfoto i heading + foto til venstre: Elin Reitehaug – Reisehjerte

Turens mål var Fagervann bare 2,5 km unna. Det er ikke langt, men det er bratt opp dit. Og det siste døgnets store nedbørsfall gjorde ikke akkurat stien enkel å gå på. En drøy time etter start fra Skar, åpner det idylliske Fagervann seg.

Fagervann er et sted jeg ofte går til. Akkurat passe lang tur en ettermiddag. Det er flere stier inn til Fagervann, så man kan gjøre turen både kort og lang og man kan også gå rundt vannet om man vil. Siden jeg er litt kjent her oppe, hadde jeg allerede sett for meg hvor vi skulle overnatte – nemlig på en liten odde. Tre gutter med store sekker og fiskestang hadde gått forbi oss på veien opp, så jeg håper på at de også ikke hadde bestemt seg for den lille odden. Det hadde de ikke, så vi gikk målrettet mot det som skulle bli vår aller første hengekøyecamp.

Vi kommer oss ut til odden og setter glade og fornøyde sekkene fra oss. Vi gleder oss begge veldig mye til denne overnattingen. Å campe i friluft er faktisk relativt nytt for meg. Det var så sent som i fjor jeg hadde min aller første ordentlige telttur. Da mener jeg telttur der man pakker sekk og bærer alt selv. Mange tror jeg er sånn skikkelig friluftsentusiast, men det er jo å gå fra hytte til hytte som er min store greie. Og da er det ganske mye man slipper å tenke på. Eller for å si det sånn – som du slipper å bære på!

Les mer fra denne teltturen: Ryfylkeheiene – der været bestemmer

Foto: Elin Reitehaug – Reisehjerte

Høyt henger vi – og blide er vi!

Det første vi måtte finne ut av, var å finne egnede trær til å henge opp køyene i. Og så ville vi jo henge rett ved siden av hverandre. Ingen av oss har campet alene i skogen før og så er det jo hyggelig å ha sånn passe avstand slik at vi kunne skravle med hverandre. Vi finner hver våre 2 perfekte trær med like perfekt avstand.

Vi får opp køyene relativt enkelt og etter litt justeringer er vi begge fornøyd. Vi har ikke helt knekt koden på hvordan man skal komme lett og elegant opp i køyene, men når du først har fått hele kroppen i køya og funnet det riktige punktet for vektfordeling, er køya rett og slett en drøm å ligge i.

Hengekøyene vi bruker er modellen Draumr fra Amok. I disse hengekøyene ligger du på tvers av hengekøya og får dermed en mer vannrett stilling. Hengekøya har en integrert lomme for liggeunderlag, så når du får liggerunderlaget på plass, så vil hengekøya holde formen sin selv om du ikke ligger oppi den.

Det er litt for tidlig å ligge å dra seg i køyene våre. Begge kjenner sulten gnage, så det er bare å hive seg rundt. Vi går derfor på jakt etter tørre kvister. Jeg er spent om vi i det hele tatt klare å fyre opp noe av kvistene. Det har jo som sagt bøttet ned med regn det siste døgnet.

Fordelen med å dra til Fagervann er at det er et populært sted, så mange steder finner du bålplasser som andre campere har laget. På odden vår er det derfor en perfekt bålplass. Jeg stabler opp alle de tørre kvistene vi så fint har samlet inn og delt opp i passe lengder og begir meg utpå bålopptenningen. Jeg vet ikke om det hjalp at jeg en gang som barn var med i speideren, men fyr på bålet får jeg.

Foto: Elin Reitehaug – Reisehjerte

Elin er sjefen for maten og hun disker opp med linsegryte med masse digg krydder og kokosmelk. Toppet med fersk koriander smaker dette himmelsk. Vi ser over til den andre siden av Fagervann og blir oppmerksomme på at Fagervann er VELDIG populært. Det ryker fra flere bål på andre siden, sikkert fra 5-6 forskjellige plasser. Så om man syns det er bittelitt skummelt å være alene i skogen, så er jo Fagervann et fint sted å være.

Vi skjønner jo også hvorfor alle har samlet seg på den andre siden av vannet. Det er jo der kveldssolen er. Vi nyter uansett den utrolig fine kvelden som er nesten vindstille og skyfri. Ved 23-tiden begynner det å bli litt kjølig, og vi har begge veldig lyst til å krype opp i den varme soveposen.

Ifølge yr skulle det være ned mot 6 grader denne natta. Jeg hadde derfor safet og tatt med vintersoveposen min. For å være helt sikker på at jeg ikke skulle fryse, la jeg meg med både stillongs og langermet ulltrøye.

Foto til venstre: Elin Reitehaug – Reisehjerte

Det fine med hengekøya, er at man kan ligge både på ryggen, på siden og på magen. Jeg finner meg raskt til rette og sovner før jeg vet ordet av det. Selv om jeg våkner flere ganger i løpet av natta, sover jeg egentlig ganske godt. Ja, bortsett fra at jeg fint kunne droppet å sove i både stillongs og langermet. Soveposen er virkelig egnet for kalde dager. Når sola skinner på hengekøya kl 06:00 får jeg ikke sove mer. Ikke Elin heller. Vi blir hengende å dingle med den fine utsikten over Fagervann. Det eneste vi hører er fuglekvitter. Når klokka nærmer seg 07:00 kjenner jeg lysten på en varm kopp te. Jeg kryper ut av den digge soveposen og går bort til helt ytterst på odden. Her er det ingenting som skygger for sola og det er deilig å kjenne den gode varmen den avgir. Jeg fyrer opp bålet og får kokende vann. Elin snurrer i gang frokosten. Deilig havregrøt med melk, toppet med kanel og blåbær. Det er så deilig å nyte frokosten i morgensol og stillhet. Vi er begge enige om at morgensol trumfer kveldssol og er veldig fornøyd med valget av campen.

Draumr fra Amok

Hengekøya er fra Amok og modellen heter Draumr 3.0. Du får den i 2 størrelser; normal og XL. Normal er fin for deg som ikke er høyere enn 1,85. Med mine 1.67 har jeg derfor normalvarianten.

Draumr har integrert myggnetting som du veldig enkelt får på plass med en glidelås. Smarte løsninger gjør at myggnettingen holdes unna ansiktet ditt når du skal sove.

Når du ikke skal sove, kan du stille inn hengekøya i sittemodus – eller øl-modus som gutta bak Draumr selv kaller det. På innsiden av hengekøya er det et par praktiske lommer der du kan legge fra deg mobilen eller annet småstæsj, og selvfølgelig en egen (øl-)flaskeholder.

Vekt på Draumr hengekøye inkl. myggnetting og opphengsystem: 1350 gram.

Sammen med hengekøya har jeg brukt Fjøl liggeunderlag. Dette er et 3-sesongs liggeunderlag som er fylt med syntetisk isolasjon. Vekt inkl. pumpepose og pakkpose: 1014 gram.

Man kan også få kjøpt en tarp som er laget for å dekke hele hengekøya. En tarp fungerer som et tak og holder deg tørr hvis det skulle komme nedbør. Den kommer jeg til å vise i senere blogginnlegg.

Mer informasjon om hengekøyene finner du på Amok sin hjemmeside. (Produktet er for tiden utsolgt i nettbutikken, men påfyll kommer).

Følg meg gjerne på Instagram: @globetrotterelisa. Jeg pakker nemlig med meg Draumr i sekken allerede på lørdag igjen!

Previous article17. mai i tretoppene
Next articleNaturbyn – når det enkle er det beste

12 COMMENTS

1. Det var jo riktig idyllisk og fin tur i koselig område. Etter en tur til Sør-Amerika fikk jeg sansen og det har blitt noen overnattinger i hengekøye siden det. Jeg har ikke akkurat denne typen hengekøye men den så veldig fin ut. Kjekt med intergrert myggnett.

Jeg liker godt hvor lettvint det er å spenne opp en hengekøye i stedenfor å bruke telt 🙂 Så er de veldig deilige å ligge i også.

• Hei Laila! Ja, mer kortreist og idyllisk blir det vel ikke 🙂 Man slipper jo å lete etter flatt nok underlag og så lenge man ferdes der det er trær (noe vi har ganske mye av… he he), så er hengekøya helt suveren! Og jeg ble overrasket over hvor enkelt det var å få den opp. Må bare passe på å ikke tvinne stroppene, så er man ferdig og klar til å henge og dingle 🙂

2. Åh, så deilig!! Og så utrolig koselig det var å ha med seg noen lykter til å henge over! Disse hengekøyene så veldig smarte ut – ligge på tvers ser mye mer behagelig ut!
    Jeg prøvde soving i hengekøye for første gang forrige sommer, men ikke med like godt hell. Jeg hadde ikke liggeunderlag i hengekøya, og ble veldig kald ute på natta. Men jeg må definitivt prøve på nytt i år! Det føles veldig befriende å ligge i hengekøye! 😀

• Ja, disse lyktene gjør susen. Jeg hadde ikke rukket å kjøpe inn dette, men så kom jeg på at jeg hadde noe liggende som jeg brukte i julen… he he. Så nå blir det lys i hengekøya mi også! Når man kan ligge så rett som dette, så er det en drøm å sove her – selv for en med litt halvdårlig rygg 🙂 Liggeunderlag må med! (Og særlig nå som det bare er 6-7 grader om natta).

3. Åh, det så innmari deilig ut! Jeg har ikke sovet i hengekøya mi enda, men vi var på flere teltturer i fjor der vi også hang opp køye. Nå tror jeg den verste pollensesongen er på hell, så da håper jeg å dra med meg Thomas ut i skauen snart igjen. 😀

• Ja, det var veldig, veldig deilig også. Så nå kan sommeren og de ekstra varme nettene bare komme, så blir det enda, enda bedre! Foreløpig holder jeg meg til vintersoveposen, så er jeg sikret. Krysser fingrene for null pollen fremover, så kan dere komme dere ut dere også. Vi får møtes i skævven og henge litt sammen vi da, det hadde vært kos!

4. Tøff hengekøye! Dette så ut som en veldig fin tur til et flott område! Jeg kjøpte meg hengekøye i vinter, men har enda ikke innviet den, så det gleder jeg meg til. Takk for inspirasjon!

• Hei Renate! Ja, ikke sant denne hengekøya er stilig! Og ikke minst god å ligge i. Det er bare å komme seg ut! Jeg brukte hele sommeren i fjor til å tenke på at jeg skulle begynne med hengekøyturer. Når jeg endelig i år klarte å komme i gang, så ble jeg hekta med en gang… he he 🙂

5. Åh, for en flott leirplass! Og innmari fancy med lys over hengekøya, da, det har jeg ikke tenkt på som en mulighet 😀 Hengekøyeovernatting er topp, og jeg håper jeg får kommet meg ut i skogen med hengekøya noen ganger i løpet av sommeren!

• Ja, det blir litt ekstra stemning med lys. Jeg håper jeg finner mange slike plasser i sommer. Jeg prioriterer alltid å være hjemme om sommeren, så jeg krysser fingrene for bra hengekøyevær!

6. Dette så veldig koselig ut! Gleder meg til sommerferie og tid for å reise rundt i Norge selv. Har aldri sett en sånn type hengekøye før, det var jo en veldig smart løsning!